Train World - Nationaal Spoorwegmuseum, Brussel

 

 

In opdracht van Eurostation, onderdeel van de NMBS Holding, tekent Sum het nieuwe Nationale Spoorwegmuseum aan het Prinses Elisabethplein. De site van het station van Schaarbeek krijgt hierdoor een nieuwe bestemming. 


Beide historische stationsgebouwen (het ene uit 1887 en het andere uit de jaren 1920) worden gerestaureerd en zullen een belangrijk onderdeel vormen van het nieuwe Nationale Spoorwegmuseum. De nieuwe museumhal zal de historische stationsgebouwen, de publieke ruimte rondom en de aangrenzende spoorinfrastructuur structureren.

 

In een eerste restauratiefase zal het oude stationsgebouw in zijn originele functie als reizigersstation worden hersteld. De bestaande faciliteiten, die momenteel verspreid liggen over het gehele station, zullen worden gereorganiseerd en verbeterd. De reizigersloketten krijgen terug hun oorspronkelijke plaats in de lokettenzaal van 1887.

 

Een tweede restauratiefase beoogt de transformatie van het station uit de jaren 1920. De "salle des pas-perdus" (de huidige passagiershal en de aanpalende ruimten) zullen worden gerestaureerd in de geest van de jaren 1920. Hier komt het onthaal en de inkomhal voor het nieuwe museum. De ruimte zal tevens gebruikt worden voor tentoonstellingen en dienstverlenende faciliteiten. De voormalige wachtkamers worden getransformeerd tot een nieuw restaurant, dat toegankelijk is voor zowel museumbezoekers als voor externe bezoekers.

 

Een derde fase voorziet in het bouwen van de nieuwe museumhal waar de voornaamste tentoonstellingsruimtes zullen worden ondergebracht. Het nieuwe gebouw situeert zich langs de sporen op de site ten noorden van de oude stations en integreert de voormalige spoorwachterswoning. Door zijn inplanting dichtbij het beschermde stationsgebouw en gezien de grote hal van het stationsgebouw ook deel uitmaakt van het museum, ontstaat er een intermediaire publieke ruimte tussen het stationsgebouw en de nieuwe museumhal. Dat maakt een verweving tussen reizigersstation en museum mogelijk.

 

Het museum stelt enerzijds het historische bezit van de NMBS Holding tentoon en biedt daarnaast een visie op de trein van de toekomst. De scenografie is in handen van het team Expoduo, onder leiding van François Schuiten.

 

Opdrachtgever: NMBS Holding

Gedelegeerde opdrachtgever: N.V. Eurostation

Ontwerp: SumProject

In samenwerking met: Eurostation (stabiliteit en technieken), Expoduo o.l.v. François Schuiten (scenografie)

 

3063